Terug

Tips tegen rugpijn

3 november is het de ‘Dag tegen de rugpijn’. Om deze reden geeft Fysio Polman jou in deze blogs tips om rugpijn te verhelpen én voorkomen!

Tips tegen rugpijn

Iedereen heeft er wel eens mee te maken, rugpijn. De ene keer schiet het er plotseling in, de andere keer bouwt het langzaam op. Vaak ontstaat er onzekerheid over wat je nou juist wel of niet moet doen. Moet ik in bed gaan liggen, moet ik in beweging blijven? Moet ik juist even gaan zitten? Iedere rugpijn is anders, er zijn een paar tips die bij bijna elk soort rugpijn goed zijn. Wij geven jou de tips tegen rugpijn!

  • Probeer in beweging te blijven, maar maak het niet te gek. Je mag af en toe rustig even gaan zitten of liggen, als je dit maar niet te lang doet. Wees realistisch en luister naar je lichaam; 
  • Voorkom zwaar tillen;
  • Ga je graag sporten? Doe het dan even wat rustiger aan. Gebruik in de sportschool wat minder gewicht en maak wat meer herhalingen. Vertrouw je bepaalde oefeningen niet of voelt het niet goed? Sla die dan even over;
  • Als je gaat zitten, ga dan op een hogere stoel zitten. Hier sta je wat makkelijker uit op dan uit een lage stoel of bank;
  • Als je geslapen hebt, doe dan even wat oefeningen voordat je opstaat. Ga op je rug liggen en buig je knieën. Beweeg je knieën rustig van links naar rechts. Probeer ook je rug wat hol en bol te maken. Hierdoor sta je wat minder stijf op; 

rugpijn oplossen enschede

  • Stop wat vaker bij lange autoritten. Door lang in de auto zitten verstijft je rug. Door regelmatig te stoppen kan je dit voorkomen;
  • Als je een zittend beroep hebt, ga dan ook vaker staan. Verander minimaal iedere 30 minuten even van houding. Zorg er bijvoorbeeld voor dat jij degene bent die koffie haalt. Zo blijf je in beweging, wordt je rug minder stijf en maak je ook je collega’s blij; 
  • Probeer jezelf niet te veel te beperken. Vaak gaat het na een paar dagen alweer een stuk beter; 
  • Kijk eens goed naar je dagindeling. Ben je druk? Heb je veel aan je hoofd? Pieker je veel? Is er veel stress? Dit zijn allemaal factoren die invloed hebben op rugpijn;
  • Probeer vooral positief te blijven! De rugpijn gaat in de meeste gevallen vanzelf weer over.

Kom je niet van je rugpijn af?

Helpen of lukken deze tips allemaal niet, en heb je al langere tijd last van rugpijn? Dan is het verstandig om een afspraak te maken met één van onze rugspecialisten. Zij helpen je graag verder in het herstel van de rugpijn.

Meer weten over rugpijn?

Wil je nog meer weten over rugpijn? Bijvoorbeeld wat lage rugpijn inhoudt of hoe lang bepaalde rugpijn duren? Bezoek dan onze pagina over rugpijn.

Afspraak maken
tips tegen rugpijn enschede
© Copyright 2020 - https://fysio-polman.nl/
Wij gebruiken cookies

Om je beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Met de cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze site. Hiermee tonen we advertenties op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je dat goedvindt. Privacy policy | Cookiebeleid

Oké