Fysiotherapie rug

Let op: Onderstaande tekst is puur informatief. Twijfelt u, of wilt u advies op maat, neem dan contact met ons op.

Wat is lage rugpijn?

Lage rugpijn kunnen we onderverdelen in specifieke lage rugpijn en a-specifieke lage rugpijn.

• Bij specifieke lage rugpijn kunnen we een duidelijke structuur aanwijzen waardoor we de pijn kunnen verklaren. Het bekendste voorbeeld hiervan is een rug hernia.
  • Bij a-specifieke lage rugpijn is geen specifieke lichamelijke oorzaak aanwijsbaar. Een veelgehanteerde hypothese is dat aspecifieke lage rugpijn te maken heeft met overbelasting van pijngevoelige structuren in en rond de wervelkolom, zoals tussenwervelschijven, gewrichten, zenuwen en spieren.

Bij 90% van de lage rugklachten spreken we over a-specifieke lage rugklachten.

Hoe lang duren rugklachten?

De duur van deze klachten worden onderverdeeld in verschillende fases; Acuut (0-6 weken), Subacuut (6-12weken) en Chronisch (meer dan 12 weken). Elke fase gaat gepaard met verschillende klachten en een daarop aangepast behandelplan.

In het algemeen is het beloop bij acute lage rugpijn erg gunstig. Binnen 0-6 weken verdwijnt de pijn vanzelf, of neemt aanzienlijk af. Indien dit niet het geval is spreken we over een afwijkend beloop. Ook bestaat er een kans dat de klacht terugkomt. In dit geval is het verstandig om een afspraak bij ons te maken.

Wat kan de fysiotherapeut betekenen bij rugpijn?

Uw fysiotherapeut kan u goed begeleiden in dit herstelproces. Hij zal dat op verschillende manieren doen, door middel van uitleg geven over de klacht, advies, oefeningen, mobilisaties, spierkracht verbeteren, houding optimaliseren etc.

Wat kan ik er zelf aan doen?

Gedurende alle fases is het goed om te weten dat (gedoseerde) beweging, opbouw van activiteiten, blijven werken (eventueel met tijdelijke aanpassing van de werkzaamheden) in de meeste gevallen het herstel juist bevordert!