Wat is een knieblessure?

Een knieblessure is een letsel van het kniegewricht. De knie is over het algemeen gevoelig voor blessures. De meest voorkomende oorzaken van knieblessures zijn:

  • verdraaiingen
  • overbelasting

Daarbij kunnen er beschadigingen en/of scheuren optreden in de kniebanden (kruisbanden en binnen- of buitenband), het kapsel, het kraakbeen en de meniscus.

Symptomen knieblessure?

U kunt een knieblessure herkennen aan de volgende verschijnselen:

  • pijn in de knie en/of bij het bewegen van de knie
  • belemmering bij het strekken en buigen van de knie
  • zwelling van het kniegewricht, vaak veroorzaakt door een bloeding of vochtophoping
  • warm worden van het kniegewricht
  • het gevoel dat de knie ‘op slot zit’
  • krachtsverlies (doorzakgevoel)
  • verschil in omvang bovenbenen

Wat kunt u er zelf aan doen?

Het is belangrijk om eerst vast te laten stellen of en van welk soort blessure sprake is. Hiervoor kunt u bij ons terecht. Het is aan te raden om uw huisarts te raadplegen wanneer:

  • u niet meer op het been kunt staan
  • uw knie ‘op slot zit’
  • uw knie snel zwelt
  • er sprake is van een afwijkende stand

Bij het optreden van een acute knieblessure kunt u het beste direct de ICE-regel toe passen: 

1. ICE = koel het gewricht met water, ijs of een cold-pack gedurende 15 tot 20 minuten. Om bevriezingsverschijnselen te voorkomen, moet u altijd een doek tussen huid en ijs of cold-pack te leggen. 2. I = Immobiliseren :zorgen dat het lichaamsdeel niet beweegt. 3. C= Compressie: leg een drukverband aan. 4. E = Elevatie: Leg de het been op een verhoging. Gedurende de eerste twee dagen kunt u het koelen het beste enkele keren per dag herhalen.

Ook als de pijn blijft aanhouden of als u erg ongerust bent, is het verstandig om een afspraak bij ons te maken.

Algemene adviezen en voorzorgsmaatregelen

U kunt een aantal maatregelen nemen om de kans op een knieblessure te verkleinen:

  • voer een rustig opgebouwd trainingsprogramma uit, doe niet te snel te veel
  • zorg voor een goede conditie, dit verkleint de kans op blessures
  • voer een goede warming-up uit vóór, en een goede cooling-down ná uw training
  • doe oefeningen die de spieren en pezen rondom uw kniegewricht versterken
  • zorg voor volledig herstel na een knieblessure. Een niet volledig hersteld kniegewricht is extra gevoelig voor blessures
  • goed en regelmatig (blijven) oefenen is erg belangrijk na een blessure

Wanneer gaat u naar de fysiotherapeut?

Heeft u een blessure die maar niet over gaat of last van pijn bij dagelijkse activiteiten? Dan kunnen wij u verder helpen. Samen met u ons bekijken wij of er een behandeling nodig is en welke behandeling het best bij u past.

Afspraak maken
© Copyright 2018 - https://fysio-polman.nl/